Van een naar binnen gekeerd gebouw naar een expressief kunstencentrum in de binnenstad van Enschede: Concordia opent zich dankzij het herontwerp van routing en publieksruimtes.
-
Locatie
Langestraat 56, Enschede
-
Opdrachtgever
Concordia Enschede
-
Programma
expositie ruimtes, podium, receptie
-
Oppervlak
1000 m2
-
Oplevering
2015
-
Samenwerkingen
Ingenieursburo Budel BV, Tuska Interieurbouw, HCT Staalbouw
Kunstencentrum Concordia bevindt zich in een monumentaal herenhuis in het centrum van Enschede. Na een ruimtelijk en programmatisch onderzoek en een aantal variantenstudies van DaF-architecten kiest de opdrachtgever voor het versterken van de twee sferen van het gebouw. Het monumentale herenhuis blijft de statige entree met aan weerszijde hoge tentoonstellingskamers. Via de klassieke middengang bereiken bezoekers de jaren tachtig uitbouw. De open staalconstructie en onregelmatige vorm zijn benut om hier een vloeiend tentoonstellingslandschap te maken. De routing, in de vorm van een monumentale trap annex tribune, is het middelpun. Hier zijn twee grote multifunctionele publieksruimtes gesitueerd met veel openingen naar de steeg en de tuin. Nieuwe ramen en open gevels maken dit deel van het gebouw heel transparant. In de zomer is het mogelijk de tuin in te lopen.
De nieuwe monumentale trap annex tribune vormt het middelpunt van het gebouw.
Bij aanvang troffen we een rommelige stapeling van ingrepen en verbouwingen aan die de ruimtelijke kwaliteiten van het oorspronkelijke gebouw hadden aangetast en waarin geen logische routing was te ontdekken. De wigvormige jaren tachtig uitbouw aan de achterzijde van het pand stond niet nauwelijks verbinding met de rest van het gebouw. Het bood ruimte aan een dansstudio, een werkplaats en opslag. Door de slechte routing, de dichtgeplakte ramen aan de steeg was het kunstencentrum erg naar binnen gekeerd. De opgave was om de uitbouw beter te benutten, te openen en het gehele gebouw een open en levendige uitstraling te geven. In intensief overleg met de gebruikers en directie van het kunstencentrum konden we een transformatieplan maken dat paste bij het gebouw en haar gebruikers. Deze transformatie gaat uit van de constructieve en ruimtelijke logica van het bestaande. Door eerst te pellen en leeg te scheppen en vervolgens de route, de ruimtes en de functies te herschikken, is het maximale bereikt met minimale middelen.