Challenge Brainport park | Kunstwerken met vele facetten

 
posities van de twee kunstwerken
opbouw met standaard betonplexplaten
inspiratie en uitgangspunten
principe tussensteunen
dwarsdoorsnede autobrug
dwarsdoorsnede fietsbrug
leuning principe, fietsbrug en autobrug
visualisatie fietsbrug
natuurinclusief
laag geplaatste verlichting en reflectoren voor minimale lichtvervuiling
oogstkaart met lokale bouwers en leveranciers
aanzicht en plattegrond fietsbrug
visualisatie fietsbrug
visualisatie fietsbrug bij nacht
1 /15
  • locatie

    Brainport park Eindhoven

  • opdrachtgever

    Gemeente Eindhoven

  • meervoudige opdracht

    2018

  • samenwerkingen

    ABT en Zueblin

De wegenstructuur van Brainport Park moet worden uitgebreid. De plek waar de wegenstructuur zal komen betreft een landschappelijk en cultuurhistorisch uitdagend gebied. De Inpassingsvisie Challenge verenigt de ruimtelijke ambities van het maken van een derde stadspark met het realiseren van een goede infrastructuur. Dit vraagt om op verschillende manieren passende kunstwerken.

Het bouwen van bruggen zit tussen hightech engineering en het ambachtelijke van de bouw. We zijn geïnspireerd door de inventieve benadering van design en techniek die kenmerkend is voor Eindhoven, extra zichtbaar bij Designweek en Designacademie. We hebben het vormprincipe voor de bruggen gevonden in het maakproces van de bekisting en in het zoeken naar een dynamische gestileerde natuurlijkheid.

Het maakproces van de bekisting bepaalt de vorm van het dek. Gestort beton krijgt zijn vorm door het in vorm timmeren van platen tot een aaneengesloten bekisting. Door de standaard plaat overlangs door te zagen en te knikken tot 2 gelijke, 3-dimensionale driehoeken ontstaat er een gefacetteert geometrisch oppervlak dat rondom het brugdek doorloopt en waaruit de kolommen ontstaan. In plaats van zoveel mogelijk het maken te ontkennen in het gladstrijken van de bekisting, halen de bruggen hun poëzie uit het maakproces. Van veraf geeft het gefacetteerde dek een rank en ingetogen beeld en naarmate je dichterbij komt, komt de brug door de ritmiek van de vlakken tot leven. Elk vlak heeft door schaduwwerking net een andere kleur. Onder de brug geeft dit een spectaculaire onderwereld.

Het landschap van Ekkersrijt bevat vele lagen. De techniek van verkeer komt hier samen met de ecologische verbinding, de ervaringslagen van het park, de maakindustrie van de BIC’s en de oude cultuurhistorie van bronstijd nederzettingen. Hierin zit ook een gelaagde geschiedenis die deels zichtbaar en deels onzichtbaar is. De bruggen zijn hybride vormen die de gelaagdheid van het gebied tastbaar maken. Dit doen ze op verschillende manieren: Door oud beton (schanskorf) en nieuw beton te verenigen. Door hun hybride plastiek die opgespannen is tussen het natuurlijke en het technisch seriematige. En dit doen ze door hun compositie die een zeer diverse ervaring van de brug mogelijk maakt afhankelijk van afstand en positie.

In de inpassingsvisie Challenge gaan infrastructuur en natuur op een mooie manier direct met elkaar in dialoog. Ons ontwerp voor de kunstwerken voegt daar een laag aan toe. Integratie van landschap, hightech & máken, vertellen het verhaal van de plek op verschillende manieren. Een gelaagde en levendige toevoeging voor de fietsers, automobilisten en wandelaars die het dynamische landschap van kleinschalige akkers en ruime vergezichten van de verschillende landschappen doorkruisen.