China Contemporary Beeldcultuur
  • data
  • tekst

China Contemporary Beeldcultuur

De afgelopen jaren zijn in China de massamedia razendsnel opgekomen en is dankzij internet een actieve digitale cultuur ontstaan. De duizelingwekkende economische groei zorgt voor een explosie aan informatie waarin vooral beeld – waaronder televisie, fotografie, mode, reclame, kranten, tijdschriften en weblogs – een grote rol speelt.  Het Nederlands fotomuseum toont voor het eerst een fascinerende en wervelende momentopname van de hedendaagse Chinese beeldcultuur en biedt een nieuw geluid uit de Volksrepubliek. Deze veelheid aan materiaal moet op een aansprekende wijze worden getoond voor een breed publiek.


Import design
Met chipwood pallets en kartonnen dozen is een modulair object gebouwd dat de ruimte volgt van het museum. Dit low-budget element draagt het diverse materiaal en de teksten en fungeert tegelijkertijd als zitelement. Vanuit dit element worden video's en dia's geprojecteerd op een witte projectieband. Doordat de rest van de ruimte zwart is fungeert deze band als een doorgaand venster op China. De bruine drager is zowel een rustige drager voor het veelkleurige materiaal als een herkenbare knipoog naar de meer bekende (maar minder design) grootschalige import uit het land.

Tentoonstelling in het Nederlands fotomuseum.

Locatie: Nederlands fotomuseum, Rotterdam

Opdrachtgever: Nederlands fotomuseum

Opdracht: 2006

Oplevering: 2006

Expositie periode: 10 juni - 3 september 2006

Gastcurator: Christine de Baan

website museum: www.nederlandsfotomuseum.nl