Duurzaam Roestiek
  • data
  • tekst

Duurzaam Roestiek

Een reeks hardhouten bruggen waren al na 25 jaar aan vervanging toe. FSC hardhout vonden we niet het meest duurzame materiaal: het komt van ver, is soms van discutabele herkomst en houdt blijkbaar slechts 25 jaar. Daarom is met beton als materiaal in overleg met Ippel civiele betonbouw een brug ontworpen met een natuurlijke uitstraling maar dan écht duurzaam en 50 jaar onderhoudsvrij.

2 balken van duurzaam roestkleurig beton met een natuursteen reliëf overspannen het water. Door deze roestieke balken aan de zijkanten te plaatsen zijn de doorvaarthoogte en de lichttoetreding op de natuurlijke taluds optimaal. Ook creëren de balken kleine opstanden die een prettig gevoel geven bij eventuele afwezigheid van een leuning: fietsen, rolstoelen en  kinderwagens blijven binnenboord. De hoogte van de balk is minimaal en wordt aangepast aan de lengte van de overspanning. Tussen de 2 roestieke balken worden betonnen kantplanken geplaatst met een onderlinge kier. Door de afwerking met een slijtlaag conform de aansluitende paden heeft het brugdek een onopvallende vlonder uiterlijk.

Daar waar nodig worden op de roestieke balken leuningen geplaatst. Deze bestaan uit natuurlijk gevormde, uit staalplaat gesneden stijlen met ronde buizen leuningen ertussen. De stijlen steken iets door en worden aan de onderzijde omgezet ter bevestiging. Deze kleine details zijn op afstand afwezig maar geven voor de gebruiker een extra toevoeging. Het geheel wordt verzinkt en van een coating voorzien.

Het ontwerp is modulair en volledig prefab waardoor het eenvoudig & snel te plaatsen is met minimale overlast. In een combinatie van Roestiek beton en een stalen leuning ontstaat zo een herkenbare, natuurlijke, 50 jaar onderhoudsvriendelijke, hufterproofe en duurzame bruggenreeks . Uniek én vanzelfsprekend.

Natuurlijk flexibel bruggensysteem

Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam

Status: schetsontwerp

Ontwerp: 2011

Samenwerkingen: Ippel civiele betonbouw bv